donderdag 4 september 2008

C'est supèèèèr!

Bonjour mes chéries,

Eindelijk neem ik even tijd om het thuisfront een beetje in te lichten. Laten we het simpel houden: SUPER!


Nadat ik met mijn pappie de stad wat had verkend en op kot een hele horde Belgen tegen het lijf was gelopen, ging ik maandag mee naar de Franse les. Blijkbaar was het niet de bedoeling om nog te infiltreren maar na een beetje gezond aandringen mocht ik dan toch mee in de lessen gaan zitten.

Daar werd het al vlug duidelijk dat de Erasmusser echt een onverbeterbaar sociaal mens is. Laten we daar dan maar in meegaan was de boodschap. Bijgevolg zit mijn hoofd nu vol met nieuwe namen: er zijn Italianen, Duitsers, Ieren, Slovaken, Spanjaarden, Bulgaren, Chinezen, Oostenrijkers, en ohja ook Nederlanders. Al die buitenlanders, en de Fransen, spreken voornamelijk talen waar de naam Goedele onbekend en zeer onuitspreekbaar is. We hebben al: Choetel, Kuutele, Koetel… Whatever, een nickname is op komst.

Montpellier is een stad om verliefd op te zijn. Grote lanen met palmboompjes, ’s avonds mooie lichtjes, gezellige terrasjes, winkelstraten, veel fonteintjes, mooie gebouwen, een historisch centrum en een moderne côté, uitgebreid tramnetwerk, bijna alleen studenten en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Als ge dan de zon er nog stevig laat schijnen, is het al helemaal om van te smelten. Het is duidelijk: nog maar 4dagen hier en tis al dik in de sjakosh.

Dagen, avonden en nachten zijn hier goed gevuld. Papieren regelen, inkopen doen maar vooral gezellig samen zitten, wijntjes drinken op het terras, naar het strand gaan, BBQ houden etc.
Mijn eerste dag met echte wijnkoppijn is al gepasseerd. Er was hier een grote bedoening, Les Estivals genaamd, waar de wijn maar 1 euro per glas kostte. Reken daarbij alle gentlemannen met een fles wijn in de hand, en dan moet ik er geen tekeningetje meer bij maken. Frans spreken gaat opeens verbazend vlot en je leert nog meer mensen kennen.


Los daarvan, het is echt enorm plezant. Ik heb nu nog een dikke week vooraleer de lessen beginnen, en daar moet nog van geprofiteerd worden. We zijn al helemaal aan het verfransen (ongetwijfeld nog Frans met enorme haren op, ma bon), ook onder Belgen, dus misschien een volgend berichtje in het Frans :).

Nog even meedelen dat ik toch heb moeten toegeven aan de facebook-gekte. De sociale druk was hier echt te groot om dragen.

Tot de volgende! Foto's volgen nog!

Bisous, Goele

P.S. Sinds gisteren ligt de eerste ‘Goedele’ in de winkel. Ongetwijfeld ni zo spannend als hier, maar is het een interessant tijdschrift?

9 opmerkingen:

Nathalie zei

Ooh Goedele :)
Ben blij om te horen dat t daar zo super is!! Geniet nog van uw laatste officiële vakantieweekje en zorg snel voor foto's ;) ik ben benieuwd!!
Hier gaat ondertussen alles zn gewone gangetje
- 'slecht' weer of in ieder geval geen zomerweer zoals het hoort
- mn nieuwe kot is ondertussen ook al bijna in orde (kheb n goedkoop tv'tje en zeteltje gevonden)
en het is al aftellen naar de surfvakantie ;)
Ik mis u al!! (en we zijn nog niet eens in Leuven, waar het gebrek aan een 'Goedele' nog meer gaat opvallen!)
Dikke zoen, Nathalie

Anoniem zei

Wow wat een schrijvers talent "Keutel" ;-) Als het niet in france was was ik dadelijk in de auto gesprongen!! Hopelijk vallen de lessen even goed mee als de rest.En kennen ze daar de "Chateau Migraine"?, altijd een leuk mopje :d

ps; Als ge uw volgende berichten int frans schrijft dan... ja wat dan ?

bisous, Pierre

Anoniem zei

Goedele Biesmans! Gij stoute overloper naar de facebookkant! Maar goed dat Trui wel nog een brave vechter aan mijn zijde is (hoop ik althans).
Voor de rest ben ik heeeeel blij da ge u zo goed amuseert :) Het klinkt in elk geval echt gewèèldig! Laat mij trouwens maar weten vanaf wnnr wij welkom zijn he ;)
Doeiii
xxxx
Marijke die ook naar frankrijk vertrekt !!!

Anoniem zei

Yooooooo Koetel!
Ik blijf voorlopig toch ook braaf aan Trui en Marijke hun kant!
Wa het goedele-magazine betreft, ik zal er u woensdag mee verblijden, wa zegt ge daarvan;)
Tot dan! x Annelies

Anoniem zei

Goele!

Blij te horen dat Montpellier zo goed meevalt (daar had ik ook al op gegokt - wij waren destijds ook al gans ingepakt door de stad bij de aanblik van de eerste palmboom), houden zo!

Gisteren is onze eerste officiële match geweest (bekermatch in stevoort, 4e prov.), uitslag: 0-3 voor ons. Mission accomplished dus! En overigens: moest het u nog niet ter ore gekomen zijn: Kaat heeft jammer genoeg beslist niet meer te komen volleyen; gij wordt dus in januari geen 13e maar 12e man. Ge kunt zien dat ge uw volleyvorm daar ondertussen op niveau houdt! :)

Groetjes en nog véél plezier daar!

Marieke

Anoniem zei

Yooww Goedelkee!
Echt super om te leze dat het u daar zo goed bevalt!
Heb al een paar foto's op uwe facebook gezien en het zag der inderdaad helemaaal ni slecht uit ;)
Hier is nog ni veel veranderd. Mn laatste week vakantie komt er nu wel aan, ma daar gaan we dan ook nog zo goed mogelijk van probere te profitere.

Tot de volgende, en hou ons hier op de hoogte!
Kus,
Neell

Thibault zei

Hey Goedele,
klinkt allemaal geweldig cool. Ook het feit dat ge duidelijk niet meer weet of ge celibataire zijt of niet, belooft voor de toekomst :) Gaat hier nog een interessante blog worden!
ff update van de gebeurtenissen hier: gaan helpen in Dulci/Ekobar deze week met Nathalie. Ik heb eigenlijk de hele dag rondgereden in de Ekonomikacamionet om naar Ikea te gaan en zo van die dingen. Nathalie heeft de hele dag geplamuurd, laminaat gelegd en dergelijke dingen :)
Ma ge gaat de Ekobar echt niet meer herkennen: overal donkere laminaat gelegd, mooi geschilderd, zetels enz, echt dik in orde. De dulci daarentegen is nu nog een stort :) ma ja wa wilt ge met Kevin als hardste werker..
Amuseer u heel goed!
Thibault

Anoniem zei

joepie!!!! Het is daar leuk precies! Geniet ervan! En laat uw kont nog maar eens zien!


kussssssss,
Jolien

Joeri Serruys zei

Waa, super dat bevalt :). Kben hier al in het toch iets verdere canada sinds 1 september (de atlantische plas had ik 23 augustus al overgestoken). Tis hier echt super, alleen het onderwijssysteem is hard aanpassen, al die taakjes en online quizzes en homeworks en blablabla.. En dan vergeet ik de midterms nog, ma bon :). Alle amuse-toi! x